Stor uppslutning på Röjardagarna på Heden

19.04.2012

Två Röjardagar har hållits på Heden. Närmare 150 personer i åldrarna 2 till 88 år har under dessa dagar dragit ihop sly och lagt i prydliga högar i långa rader. Många Rävlandabor kände sig manade att vara med och bokstavligen dra sitt strå till stacken för att få Heden till den ljusa tallhed som den egentligen är.

Rolf Hultgren hade gjort ett omsorgsfullt förarbete med sin röjsåg och det var mycket ris att samla. Första Röjardagen deltog även Eva-Lotta Liljenzin med sin nordsvenska arbetshäst Radar. Förutom ett ordentligt fysiskt arbete blev det många glada skratt och gott fika efteråt. Rävlanda Samhällsförening stod för korv med bröd och Björketorps sockens Hembygdsförening bjöd på kaffe och hembakat.

Röjardagarna hölls 31 mars och 14 april, Rävlanda Samhällsförening/Hälsa Naturen arrangerade tillsammans med Björketorps sockens Hembygdsförening.